Interjú
Tipográfia

 Együttgondolkodás, tervezés és folyamatos kommunikáció.
Ezeket tartja a beszállítókkal valókapcsolat legfőbb elemeinek Ambrus Gábor, az Auchan Magyarország Kft. lakásfelszerelés beszerzési vezetője, akit beszerzői szemszögből kérdeztünk a piaci trendekről.

Ambrus Gabor

Miként alakítják a fogyasztói igé­nyek változásai a beszerzési stratégiát?

A vásárlók egyre tudatosabban gazdálkodnak az idejükkel, arra törekszenek, hogy bevásárlásaikat minél gyorsabban és hatékonyabban tudják elintézni. Számunkra pedig az a kihívás, hogy miként segítsük őket ebben, hogyan rövidíthető le a bevásárlási idő. Ennek szellemében gondoljuk újra időről időre a választékot és a termékkihelyezéseinket. Az áruk jó paraméterezése, a lehető leginformatívabb kihelyezés ugyancsak lényeges. Már az eladás helyén tájékoztatjuk vásárlóinkat, az élelmiszereknél például az allergén információk feltüntetésével, a háztartási eszközök esetében az energiahatékonysági információk részletes megjelenítésével.

Hogyan növelhető az áruházak vonzereje?

Beszerzőink szakmai hozzáértése, piacismerete, valamint vásárlóink igényeinek lehető legpontosabb feltérképezése az alapja a legjobb választék kialakításának. 2013 második felében egy új rendszert alakítottunk ki az Auchannál. Ennek keretében felépítettünk egy kategória menedzser csapatot, amelynek tagjai a rájuk bízott területek szakértőiként támogatják a beszerzői és az áruházi munkatársakat.

A kategória menedzsereink koordinálják és felelnek a kínálat kialakításáért. Segítségükkel a beszerzőink már rendszerezett és alátámasztott információk alapján, például piackutatásokra és vásárlói véleményekre alapozva kezdhetik meg a munkát, közösen meghatározva az árpontokat. Ebből a lépésről lépésre megtervezett és strukturált csapatmunkából - a kategória menedzserektől a beszerzőkön át a vezérigazgatónkig - nagyon sok munkatárs kiveszi a részét.

A legjobb választék és ár kialakításában a sajátmárkás termékeink fejlesztése is jelentős szerepet kap annak érdekében, hogy vásárlóink az elsőáras és sajátmárkás termék között válogatva találják meg a számukra legkedvezőbb ajánlatot, legyen szó élelmiszerekről, sajátmárkás műszaki termékcsaládunk kis és nagy háztartási gépeiről, vagy éppen az audiovizuális és informatikai cikkekről.

Milyen újabb elvárásokat támaszt a versenykörnyezet?

Nap mint nap azon dolgozik az Auchan egész csapata, hogy meglévő és új vásárlóinkat minél jobban ki tudjuk szolgálni, és ennek a munkának megannyi apró részlete, feladata van, amik elengedhetetlenül fontosak a sikeres működéshez. Ahogy azt említettem, a vásárlóink, a lakosság megismerése, megkérdezése kiemelten fontos, ezért a piaci ismeret és a rendszeres piackutatások elvégzése alapkövetelmény. A beszállítóink esetében nagy hangsúlyt fektetünk a folyamatos kommunikációra, hiszen segítségükkel értesülhetünk a legújabb termékfejlesztésekről, amelyekre nekünk is gyorsan kell reagálnunk. Emellett központi raktárt működtetünk, amely beszállítóinknak és nekünk is megkönnyíti a gördülékeny áruellátást.

A piaci versenyben megkülönböztet bennünket, hogy saját pékséggel, cukrászatokkal rendelkezünk, ahol magasan képzett szakemberek frissen, minőségi alapanyagok felhasználásával állítják elő a polcokra kikerülő termékeket.

Ugyanígy gondot fordítunk a sajátmárkás termékeink fejlesztésére és a kínálat folyamatos bővítésére, aminek meg is van az eredménye, hiszen egyre kedveltebbek vásárlóink körében ezek a termékeink is.

Végül pedig meg kell, hogy említsem a benzinkútjainkat, ahol egész évben ellenőrzött minőségű üzemanyagot tankolhatnak vásárlóink a lehető legalacsonyabb áron.

Mindezek mellett a vásárlói igények megválaszolására a másik fontos lépés a kasszasor újragondolása volt: bevezettük a kis kosaras kasszákat, ahol a napi bevásárlásaikat fizethetik ki vásárlóink. Emellett a pénztárak nyitva tartásának precíz megtervezésével még a legforgalmasabb időszakokban is garantált a gyors és várakozásmentes fizetés.

Milyen ütemben folynak az éves tárgyalások?

Igyekszünk hatékonyan és gyorsan megkötni az éves szerződéseket, hogy ne legyen fennakadás a mindennapi működésünkben, ezzel együtt kétségtelen, hogy beszerzőinkre ebben az időszakban ez extra teherként hárul, és nagy energia befektetést igényel részükről.

A folyamatos kommunikáció a beszállítóinkkal, illetve az egész éves jó együttműködés mindenképpen elősegíti, hogy tárgyalásaink zökkenőmentesek legyenek, illetve hogy minkét fél részéről reális éves célkitűzésekkel üljünk tárgyalóasztalhoz, így a következő évre a sikerpontok meghatározása is egyszerűbb és átláthatóbb lesz.

A szakmai tudás mellett mi szükséges az eredményességhez?

Elengedhetetlen az átlátható és következetes működés, és hogy mindkét fél érdekeinek figyelembe vételével, mindenki számára belátható célokat határozzunk meg a partnereinkkel. A reális célok meghatározásához pedig szükséges a piaccal és a termékkörrel kapcsolatos együttgondolkodás, a tervezés és a forecast, valamint a szükséges mennyiségek időben történőmegrendelése.

Fontosak az úgy nevezett „SMART”–konkrét, mérhető, elérhető, releváns, időben korlátozott –célkitűzések, valamint mindkét fél részéről a szakmai tudás és a folyamatos, transzparens kommunikáció.

Hogyan alakítható ki valós kép a partnercégről?

Az Auchannál az átláthatóság jegyében törekszünk arra, hogy közvetlen kapcsolatban álljunk a magyarországi beszállítókkal, gyártókkal vagy a nemzetközi márkák hazai képviseleteivel. Emellett igyekszünk az elérhető hivatalos cégadatbázisokból és a szolgáltatói kapcsolatainkon keresztül is naprakész információkkal rendelkezni meglévő és leendő partnereinkről.

Sajátmárkás termékeink beszállítóinak kiválasztása a magyar és az európai uniós jogszabályok figyelem­bevételével, a cég jogi és pénzügyi hátterének vizsgálatával történik, de az Auchan külön erre a célra létrehozott szabályrendszerének is meg kell felelniük. Ezek közé tartozik az állandó minőség, a megfelelően ellen­őrzött előállítási folyamat és termék, az élelmiszerbiztonságot és minőséget előtérbe helyező felelősségteljes együttműködés és a vevőközpontú beállítottság. A vállalat törekszik arra, hogy beszállítói rendelkezzenek minőségbiztosítási rendszerekkel, ezért elfogadja a GFSI feltételei alapján megfelelően működő  élelmiszerbiztonsági rendszereket (pl.: IFS6, BRC7, GlobalGap, stb).

Mik a partnerekkel szembeni elvárások?

Két évvel ezelőtt mutattuk be partnereinknek az Auchan Etikai Kódexét, amely összefoglalja mindazon etikai normákat, melyeket magunkra nézve kötelezőnek tartunk, amelyek betartását valamennyi partnerünktől elvárjuk, és amelyek alapján velük együttműködünk. Ahogy magunktól is, partnereinktől is azt várjuk, hogy minden esetben a hatályos jogszabályoknak és az Etikai Kódexünkben foglaltaknak megfelelően működjenek. Mind az Etikai Kódexünk, mind pedig az Általános Üzletszabályzatunk elérhető a weboldalunkon.

Az Auchan küldetése, hogy hozzájáruljon a lehető legtöbb vásárló vásárlóerejének és életminőségének javításához, de ezt csak partnereinkkel közösen tudjuk megvalósítani úgy, hogy együtt alakítjuk ki a 19 áruházunkban elérhető lehető legjobb választékot és árakat. 2015-re vállalatunk célkitűzése, hogy rentábilis évet zárjon, így még fontosabb számunkra, hogy közvetlenül a magyar termelőkkel és beszállítókkal dolgozzunk, így biztosítva a magas és megbízható minőséget és a jó árakat vásárlóinknak.

Mi a jó együttműködés mutatója?

Az Auchan Magyarországon jelenleg több mint 1500 beszállítóval dolgozik. E kör megközelítőleg 95 száza­léka hazai vállalat. Azokkal a partnerekkel tudunk együtt növekedni, akik nyitottak a közös gondolkodásra, a folyamatos és átlátható kommunikációra, illetve segítségükkel minőségi termékeket, alacsony árakat, megújuló akciókat és folyamatos áruellátást tudunk biztosítani áruházainkban.

(Termékmix - 2015. májusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok